Sunday, March 20, 2011

M.A.R.A.H

"Anger is an emotion related to one's psychological interpretation of having been offended, wronged or denied and a tendency to undo that by retaliation. Videbeck describes anger as a normal emotion that involves a strong uncomfortable and emotional response to a perceived provocation. R. Novaco recognized three modalities of anger: cognitive (appraisals), somatic-affective (tension and agitations) and behavioral (withdrawal and antagonism). DeFoore. W 2004 describes anger as a pressure cooker; we can only apply pressure against our anger for a certain amount of time until it explodes. Anger may have physical correlates such as increased heart rate, blood pressure, and levels ofadrenaline and noradrenaline. Some view anger as part of the fight or flight brain response to the perceived threat of harm. Anger becomes the predominant feeling behaviorally, cognitively, and physiologically when a person makes the conscious choice to take action to immediately stop the threatening behavior of another outside force."



***************************

..MARAH..
semua orang pasti pernah marahkan..
apatah lagi kalau yang panas baran tu, konform la lagi banyak marah..haha..
tapi, apa-apa pun, kalau kita marah tu..cuba la kita kawal..
jangan sampai perasaan marah tu, mengawal kita..
mengawal cara kita bercakap, mengawal perbuatan kita,
last sekali dan paling penting..
mengawal fikiran kita..

aku akui la..
memang aku panas baran..hoho..
lagi satu, suka simpan perasaan marah tu..
bila sampai satu tahap, keluar semua perasaan marah tu sekaligus..
kesian kat orang yang kena marah, tak pasal-pasal benda yang dia tak buat pun kena marah jugak..haha..



cikgu aku cakap,
tak bagus simpan marah tu, yewla..
macam yang aku cakap tadi tu..bila da sampai tahap yang da tak boleh nak simpan..
memang marah gila-gila la..hakhak..

tapi, ada caranya jugak macam mana kita nak tangani masalah itu..
ini cara aku la..
pertama sekali,
sabar..
sabar jak la dengan apa orang yang buat dengan kita..
mungkin, ada orang cakap sabar pun ada tahapnya jugak kan?hoho..
tapi, korang sabar jewla..haha..



yang kedua..
buat tak kisah la..
apa-apa pun orang buat dengan kita..
buat tak kisah jewla..
lantak dia la nak buat apakan..lantak dia lah nak cakap apa pun..
kalau benda tu tak betul, fitnah..
kalau cakap belakang, mengumpat..
kalau cakap depan-depan, mengata atau menyindir..
semua tu dapat dosa, korang dapat pahala..
haa..kan bagus tuu..hihi..dapat pahala beb..
perlu ke korang marah lagi??haa..cuba fikir-fikir kan..hmm..

"patience is not the ability to wait,
but the ability to keep a good attitude while waiting."

dalam islam pun, ada cara jugakkan macam mana nak tangani perasaan tuu..
kalau kita marah time kita berdiri, duduk..
kalau duduk, baring la plak..
kalau baring, dan cara-cara lain tak berkesan..
ambil air wudhuk..insyaallah...

bagi aku, kalau aku marah..sakit hati ke..apa ke..
aku diam jewla..tak nak cakap apa-apa pun..
yewla, nanti kalau aku bercakap..keluar lak benda-benda yang tak sepatutnya aku cakap..
lagipun, nanti akan menegangkan lagi keadaan tersebut..
so, lebih baik diam jewla..
tak nak kusut-kusut kan lagi perkara tersebut..
lebih baik mengalah daripada benda tak baik berlakukan..hehe..


"If a words are not worth saying you'd better keep silent"

bila kita marah ikut kan perasaan,
lagi teruk,mesti akan buat keputusan yang tak sepatutnya kan..
mesti tercakap dan terbuat benda yang tak sepatutnya jugak..
"terlajak perahu boleh undur, terlajak kata?"
tak boleh nak tarik balik..haha..
apa lagi kalau korang terpukul orang tu..lagi la..
mesti ada kesan kat mana-mana..

trend sekarang ney,
kalau marah post kat facebook..hoho..
ok jugak la, ada jugak orang nak ambil berat pasal korang kan..sejuk jugak hati korang..hehe..
tapi, jangan la sampai mention nama orang yang korang marahkan tu..
nanti dia balas balik..
pastu, korang balas lagi..sampai bila pun tak kan abis..
percayalah, sebab aku pernah alami..
so, aku akan make sure benda tu takkan berlaku lagi la..
kita belajar dari pengalaman..hoho..

dalam dunia ney ada 3 jenis orang..

1. Orang yang kurang pandai: dia tak belajar dari pengalaman dia sendiri dan pengalaman orang lain.

2. Orang yang agak pandai: dia belajar dari pengalaman dia sendiri tapi tidak dari pengalaman orang lain.

3. Orang yang bijaksana: dia belajar dari pengalaman dia sendiri dan pengalaman orang lain.

aku rasa aku tergolong dalam orang yang kedua kot..huhu..
aku tak berniat nak singgung kan perasaan korang..cuma nak share jew benda ney..
so, pandai-pandai la kita menilai diri kita sendiri macam mana kan..hehe..


P.S__: kadang-kadang kalau kita marah kita terlepas cakap kan?..tapi, aku tak kesah..sebab itulah perkara yang sebenarnya orang fikirkan pasal kita..

3 comments:

Mya Nurmieyana :) said...

ak agak terasaaaaaaaaaaaa la zar..... haha.....

foll0w ana.. ;) said...

hurm..ana pon kalu marah men hembur jek..!! aduh trase myesal pon ade.. btw thx for da info.. :(

Mohd Izzar said...

sama-sama^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...