Thursday, June 16, 2011

Day 3 : If you could only one wish, what would it be?

Kalau aku ada satu impian..
apa yang aku nak..
mesti la aku nak jadi jutawan..
tak pun nak ada duit RM 1 juta pun jadi la..hoho..
kayo den..haha..
lepas tu, teros jew aku labur kat bank-bank
yang menawarkan kadar % faedah yang tinggi..
betul ke tu?
suda setahun aku meninggalkan dunia perakaunan..
lupa da aku..



kenapa aku nak simpan dalam bank..iyewla..
andai kata la..bank tu bagi 5% untuk satu bulan simpan
duit RM 1 juta tu..
mari kita kira..

1,000,000 x 5% = 50,000 x 12bulan = 600,00

so, duit kita dalam bank tu da jadi RM 1,600,000...hoho..
hebat tak?hahah..
itu baru 5%,hoho..
tapi biasanya..kalau duit banyak macam sejuta tu..
kadar faedah dya lagi tinggi la..
biasanya 10% or 15%..
korang kira la sendiri..berapa boleh dapat..hoho..
tapi, ini biasa jewla.
lau nak yang cepat bertambah..
maen saham la..haha.
tapi, risiko pun kena tinggi jugak la..
bab-bab saham ney..aku tak pandai arhh..haha..

cikgu math akaun aku dulu..
ada bagitau, macam mana mau jadi jutawan
waktu umur kita 40 tahun kot..aku tak ingat sangat..haha..
macam yang aku bagitau kat atas tu jewla..
simpan kat dalam bank jewla..
setiap bulan simpan, and pastikan la jugak..
setiap bulan tu ada faedah..tak kesah la 2% or 5%..
asal kan ada..
pastu, kena amalkan berjimat cermat..hoho..
malas la nak terang kan panjang lebar..
okla..cukup sampai sini jak la..
tak elok berangan-angan ney..hahah..

2 comments:

geez said...

Jangan lupa sedekah dan amal jariah......(^_^).Hehe..... Tq for visiting my blog.

Mohd Izzar Abu Bakar said...

orait~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...