Saturday, June 25, 2011

Nak cari awek, kena yang pandai masak??

Assalammualaikum..

aku saje jew, nak bagi pendapat aku..
dalam hal ney..sebagai seorang lelaki..haha..
yewla, aku tau jawapan awek-awek ney kat aku..
" Alaa, nak cari awek yang pandai masak.. Yang kau tu, pandai ke jadi Imam?"
standard la kan jawapan sebegini rupa..haha..
ok la fine..aku akan jawab begini lak..
" Yela, abis tu takkan la kalau kau tak pandai masak kau nak cari pakwe yang tak pandai jadi Imam? "
ataupun,
" Ok, aku tak pandai Imam so, aku nak cari awek yang tak pandai masak.. "
nampak tak point yang aku cuba sampaikan ney?
jawapan-jawapan yang standard ney..
macam nak bagi alasan jew kan..
untuk kita tak nak belajar masak..
tak nak belajar jadi Imam?
mari aku kongsi dengan korang satu ayat..
harap dapat membuka fikiran dan mata kita
hendaknya..insyaallah..
" Manusia lebih banyak memberi alasan daripada membuat sesuatu kerja "

terasa tak dengan ayat tu?haha..
kalau terasa bagus la..
maksudnya kita sedar, kita ney macam mana..
kalau kita tak pandai masak,
tak payah la nak bagi jawapan standard tu..
apa kata kita ubah jawapan kita..

" Aku tak pandai masak, aku boleh belajar memasak.. Aku tak pandai Imam, aku boleh belajar jadi Imam"
kan lagi molek tu jawapan sebegitu rupa..
nampak la usaha kita tu..
yang kita ney nak berubah jadi
yang lebih baik lagi..hehe^^

tapi, jangan sak la..
cakap jak lebih..
kena la buat dan usahakan betul-betul..

********************************************

habis part satu..haha..
entry ney agak panjang jugak kot..
harap korang tak la jemu nak baca okay..
sebab aku suka merepek..haha..
baca dialog di bawah ok?

Aku      : Ehh apa cite ko skang?? ape macam awek ko??
Mamat A: Aku dah clash ahh...
Gadis B  : Apsal pulak?? die tinggalkan ko eaa..atau ko main kayu tiga..?? hahahaha.....
Mamat A: Ehh apsal pulak aku nak main curang-curang..Alaaa die tak tahu masak laa,malas aku nak layan..
Aku        : (tercengang kejap dengan pengakuan dia,dalam hati macam2 monolog terkeluar nie)
Mamat C: Kitowang ,orang lelaki nak cari awek kena yg pandai masak,boleh jadi bini..hahaha..
Gadis B   : Kalo tak pandai masak tue,tak boleh jadi bini laa..Otak ALIEN..!!



dialog ney..aku curi dari blog coursemate aku 
kat UTeM sana tu..entry dia bertajuk 
Nak cari awek, kena yang pandai masak??


banyak kelebihan kalau cik awek sekalian
pandai memasak..


1. Dapat memikat hati suami.
- Yela, bila da memasak tu terasa la jugak kasih sayang yang korang curah kan kat makanan tu..


2. Jimat perbelanjaan, sebab tak perlu nak tapau or makan kat luar.
- Tak perlu nak dipertikaikan lagi la.


3. Mak mertua pun sayang dengan korang, takde la kena kutuk.
- Ini pun sama jugak.hahah..


4. Boleh ringan kan beban mak korang.




kalau aku tengok dalam family aku ney..
setiap kali nak menjelang Hari Raya jew..
mesti Nenek sebelah Abah aku..akan agih-agihkan tugas..
siapa masak ini..siapa masak itu..
yewla, umur da lanjutkan..tak kuat nak masak semua..
lagipun, adik beradik Abah aku..
ada 4 orang jew..termasuk Abah aku la..


yang datang nak ke rumah Nenek aku tu
of course la ramai..
sebab, lepas jew sembahyang sunat Hari Raya..
memang jemaah secara berjemaahnya datang 
berkunjung ke rumah satu persatu dalam kampung tu..


dan setiap kali Hari Raya tu..
mesti ada masakan yang menjadi
tradisi terutamanya dekat Sabah ney la..
macam Buras, Ketupat,
rendang, ayam masak liku,
daging masak satay, kari.
macam-macam lagi la..


haa..ney nama dia buras, makanan tradisi orang Bugis..yang serbuk-serbuk tu bukan ekk..itu kira macam lauk dia kot




andai kata tak pandai nak masak..
maka, semua ney menjadi sejarah jew la kan..
hilang begitu jak..
yang selebihnya tu, fikir la sendiri..hahaha
besar da korang kan..hihihih^^


Sekian,
Salam~~


" selami jiwa,selami akal,selami lautan dalam~~ "


P.S.___: harap entry ney takda la yang ambil hati..kalau ada, aku mintak maaf..takda niat sebegitu rupa..sekadar berkongsi pendapat..kalau aku salah, tolong tunjukkan..^^ peace yaww~

13 comments:

amir aizat said...

lagi best belajar sama2 memasak, then bru lah best mkan masakan sendiri,hehe

tieykah said...

Mesti nak yang pandai masak.Baru senang hati:)

*kena belajar msak besh2 ni bagi suami buncit

IFA Athirah said...

kalo awek tu x reti pn,kenalah belajar.ye x?

Amiirah-Cassan said...

aku nda minat masak, tapi akan belajar demi suami aku nanti , hehehe yep , pompuan yang x pandai masak ni dijadikan issue , tp lelaki yang x pandai jadi imam pla dilupakan, zzzz

Abang aku berubah :(

....~MissMarshmalloW..~ said...

betul2...ambil hati lelaki melalui perutnya juga..

Mohd Izzar said...

well, apa-apa pun..soma ada pendapat masing2..

echaRierie said...

hahaha..sokong ni pdpt mira..
sy pn nda pndai msk..walhal buli kawin sdh..wakakaka..
InsyaAllah akan bljr nt..:D

Mohd Izzar said...

ba, belajar la cepat2...
nti masalah lak..hoho

biskot_lemau said...

walaweyhhh...good job..!!!^_^

Mohd Izzar said...

ko tau la kan..hahahh~

foll0w ana.. ;) said...

e.senang2 jek nak clash.. apelah.. hurm. kan klu aweknyer ta reti masak kan bole belajar... nta2 lg sedap. alasan jek tuh..na clash. lol.. :/

from : gadis bengang.emosi tganggu.

Mohd Izzar said...

hahah..yalar..
apa ble buat...

b a m b a m ' s said...

kena belajar give n take lar kannn.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...