Thursday, July 7, 2011

Cermin Diri Sendiri

Assalammualaikum.

baru bangun tidur..
selepas 2jam tadi, dan tak boleh nak tidur balik..
daripada aku membuang masa bergolek
sana-sini atas katil, nak berkongsi pendapat aku..
mengenai "Cermin Diri Sendiri".. yeah!! haha..

siapa pernah kena tegur..?
oleh rakan-rakan anda sendiri..
dan adakah korang akan jawab macam ini..
" Cermin la diri sendiri tu dulu "
tak kisah la macam mana pun..
yang penting membawa maksud..
suruh rakan korang tu cermin diri sendiri..


dengan jujur dan ikhlas aku akan cakap..
JAHAT nya kamu..haha!
seriously, cukup baik la tu..
seorang rakan kita menegur kita..
cuba la terima teguran tu..
untuk memperbaiki diri kita..

jangan la pula..bila kita di tegur..
nanti lepas, rakan kita tu da blah da..
kita cakap macam ney..
" Eleh, cakap aku macam ney..yang dia tu, salah sendiri tak nampak "
lepas tu, di tambah lagi dengan,
umpatan , kutukan dan sebagai nya..

dalam Islam kan..
ada menyuruh kita
untuk saling ingat-mengingati..
tegur-menegur antara satu sama lain..
sebab, manusia ney mudah lupa..

yang ini namanya tak sedar diri aka perasan..da kucing tu kucing la..jangan nak berangan jadi singa..

maksud, cermin diri sendiri tu..
bagi pendapat aku lah..
bayangkan kita berdiri depan cermin..
apa yang kita nampak adalah diri kita sendiri... <---of course la
kalau kita masukkan konsep..menegur kesalahan orang tu..
cermin diri sendiri ney..
bermaksud, kita pun melakukan..
kesilapan yang sama dengan orang yang kita tegur..
itu baru betul..

tapi, berdasarkan pemerhatian aku..
orang kita selalu guna ayat..
" Cermin diri sendiri "
untuk kesalahan orang tu yang lain..
kalau setakat cakap macam tu..
takpela..ini, siap umpat lagi..

jangan tegur kalau kita buat kesalahan yang sama..kalau nak tegur pun apa salahnya atleast, kita tau apa yang kita buat tu salah..so, tak salah kalau nak tegur member-member supaya tak buat lagi..^^

kenapa aku tiba-tiba fikir macam tu..
yela, sebab..
penggunaan " Cermin diri sendiri " tu..
macam bertentangan dengan Islam..
dan, syukur la..sebab, ada orang nak tegur..
sebab, itu tandanya orang tu sayang dengan kita..
untungkan kita ada jugak nak sayang dengan kita..haha!

ataupun, memetik dari status FB kawan aku..
" Mengapa diangkuhkan diri bila ada manusia yang menegur kesalahan kita, boleh jadi ianya teguran dari Allah kepada kita melalui perantaraan hamba-hamba NYA "

so, renung-renungkan dan selamat beramal..
peace yaww~~

 Sabda Rasulullah S.A.W.
“Sesiapa antara kamu yang melihat satu kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka ubahlah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu ubahlah dengan hatinya dan itu selemah-lemah iman.” (hadis Muslim)

Daripada Abu Hurairah r. a, bahawasanya Rasullullah SAW telah bersabda, maksudnya: 

"Jika ada seseorang berkata: "Orang ramai sekarang ini sudah rosak", maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka." 

P.S.___: bukan nya nak jadi ustaz ke apa ke..cuma ingin nak ingatkan sahaja.. Jadi marilah kita fikir sama-sama..sebab, yang menulis ney sama dengan jak..hahaha! Pemerhatian konon, padahal pengalaman, sebab aku pernah buat jugak macam tu..=.=".. Jahatnya aku..

8 comments:

Amiirah-Cassan said...

aku suka bercermin :)

tieykah said...

tengok cermin macam tengok kembar kita
T_T

Lalalilillulu said...

besh bro!!

Mohd Izzar said...

Amiirah-Cassan: jgn b'cermin lama2..haha

tieykah: erk?

Lalalilillulu: apa yg best tu yah?

echaRierie said...

heee..jrg ckp mcm ni..
sbb sedar diri jgk bha..haha..

btw, sy pun suka bercermin..hihi

nurfatiha blacky said...

jgn tgk cermin nantinmpak muka hudoh. hahaha.

Mohd Izzar said...

echaRierie:haha..iyaka? yalar..siapa la kita ney kn..hehe

nurfatiha blacky: umm..mka hudoh?aishh

cik aisha said...

tak sume cermin tu telus bagi imej yang sebenar. ada cermin yg buat kita nampak kurus, ada yang buat nampak gemuk, ada yg lebih cantik dan sebaliknye.bercermin la dgn cermin yg terbaik...;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...