Wednesday, July 20, 2011

‘Saya Rela Mati’ – Ashraf @ Aleesha

wow, cantik siott..tapi sayang..

KUALA TERENGGANU – Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, 25, yang gagal menukar nama dan status jantina dalam MyKad kepada Aleesha Farhana selepas ditolak Mahkamah Tinggi di sini kelmarin, mengakui tertekan dengan pandangan negatif masyarakat terhadapnya, tetapi tidak akan patah semangat untuk terus memperjuangkan hasratnya itu.

Sambil menyatakan mahu membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah itu, dalam sebak, Mohd Ashraf yang lebih mesra dipanggil Aleesha berkata, jika masyarakat tidak dapat menerima keadaannya berdasarkan pelbagai kutukan dan hinaan yang diterima termasuk menerusi laman sosial Facebook, beliau rela dibunuh jika itu penyelesaian terbaik.
“Suka atau tidak, perjuangan perlu diteruskan sehingga semua wadah perundangan tiada lagi. Ramai mahu saya berdiam diri daripada masalah ini, tetapi saya mahu kehidupan yang aman,” katanya dalam satu pertemuan di sini, semalam sambil ditemani ibu bapanya.
Mohd Ashraf membuat permohonan menukar jantina di Mahkamah Tinggi pada 25 Mei lalu bagi memudahkannya diterima masuk ke universiti tempatan untuk menyambung pelajaran, selain kesukarannya menjalani kehidupan sebagai seorang wanita dengan status lelakinya.
Menceritakan punca permohonannya ditolak, beliau mengakui tidak mendapat bantuan perundangan yang kukuh ketika mengemukakan permohonan, malah ketika peguam Horley Isaacs menawarkan diri membantu, pendengaran kes itu sudah sampai penghujungnya.
Berkongsi kesedihan ditanggung anaknya itu, ibu Mohd Ashraf yang mahu dikenali sebagai Mak Yah, 50, berkata masyarakat mudah melemparkan cacian kepada keluarganya tanpa memahami perasaan mereka.
Mak Yah dari Kampung Telaga Daing di sini, berkata sejak kes anaknya dilaporkan media, beliau dan suami, Abdul Aziz, 60, mendapat kritikan dan cemuhan masyarakat yang melabelkan mereka ibu bapa tidak bertanggungjawab.
“Hinaan itu sangat pedih, seolah-olah kami membelakangkan Allah dengan menyokong keputusan Mohd Ashraf membuat pembedahan menukar jantina,” katanya sambil mengesat air mata dengan kain tudungnya.
Mak Yah berkata, walaupun ciri kewanitaan Mohd Ashraf dikesan sejak bayi, mereka tetap terkejut apabila mengetahui anak lelaki sulungnya itu membuat pembedahan menukar jantina di Hatyai, Thailand pada 2009.
“Ketika pembedahan itu, kami menunaikan haji di Makkah. Dia tidak pernah memberitahu ujian perubatan dan penilaian paras hormon yang dibuatnya di Pusat Perubatan Pantai, Kuala Lumpur dua tahun sebelum itu.
“Disebabkan marah dan sedih dengan perbuatannya itu, kami menghalaunya dari rumah dan membakar semua baju perempuan, tetapi kami tahu dia yang bertukar menjadi perempuan selalu pulang ke rumah dan hanya tidur dalam kereta,” katanya.
Sementara itu, Abdul Aziz yang juga bekas anggota tentera berkata, beliau selalu menekankan aspek disiplin kepada anaknya, tetapi buntu mencari jawapan masalah dihadapi Mohd Ashraf.
“Akhirnya, kami sekeluarga menerima hakikat dialami Mohd Ashraf dan tidak lagi hidup dalam penafian, tetapi kami disisihkan masyarakat.
“Mungkin masalah itu tidak serumit sekarang jika dari awal kami mendapatkan pandangan pakar berhubung keadaan Mohd Ashraf.
“Jika cara didikan dikatakan punca dia begini, kenapa dua anak angkat kami dan dua adik kandungnya tidak sedemikian,” katanya kepada bharian.com.


Mynewshub

21 comments:

Aemy Shamy said...

Dlm masa yg sama, sy rasa pelik ngan org ni..& kesian..x tau la. tp semua org ada kisah hidup masing2, dia ada sebab sndiri kan..so, ambil pengajaran ja la.. :)

Anne Nurain said...

aku xtau la mo ksian ka atau mo ikut jgak pndangan buruk mcm org len..
tp tu urusan ny ngan yg Maha Esa..

zarulfarhana said...

napa pilih nma farhana lak..hhuuhuhu

pneumedic said...

ashraf ni senior sya 1 sem masa blaja kat kolej dulu..haha..mmg dr dulu die mcm ni..pic asal die pun ade..tpi sje mls nk wat entry..mls nk aibkn lagi die..

Syuxer said...

syuk x boleh komen2 pe..syuk xde kelayakan untuk mengadili tindakan dia..tapi syuk boleh cakap, tindakan ini boleh mengundang bencana kepada keturunan dia..malu,dipandang serong,maki hamun maybe akan jadi semburan kepada mereka..

najihah sahami said...

sebenarnya dia yang tak nak cuba berubah..kann kan kan?

alif ibnu daud said...

dia kene berubah menjadi diri dier y sebenar lah....

alif ibnu daud said...

dia kene berubah menjadi diri dier y sebenar lah....

echaRierie said...

yup..setuju dgn point syux..
let our creator jugde him..
Waallahualam ~

SofyIsmaiL said...

mcam2.. dunia skg..

h A n Y S said...

pelik pon ada, bilamana, pakai tudung, dah tentu2 tahu hukum agama; wajib tutp aurat, tp at the same time, tukar jantina, dah tentu2 berdosa besar..

hm *ketap bibir*

Arif Aiman said...

hmmmm... tak dapat nak kata apa... kang jd mngumpat pulak..
sama2 la jaga diri masing2 yaa

(,^^)

Fathiah Hamim said...

aiyooo kan best kalo boleh tau motif dia. hehe

syarifahsidrus said...

macam2...benda dah memang salah kan.

abghani said...

susah nk cakaplah..zahir lelaki batin jiwanya perempuan....pakar agama dan pakar biologi sja boleh buat keputusan

saveqmm said...

dia dah buat test hormon kan dan hasilnya hormon wanita lebih dari lelaki...

baca kat harian metro untuuk lebih lanjut...

just nak cakap,jgn persenda,menghina insan sebegini..semuanya takdir yang maha ESA..

iKhRam said...

bingung..
tak tau mana yg sepatutnya..
kalau ikut.. ???
kalau tak ikut..??

tieykah said...

Kesian dalam masa yang sama macam mahu mengkeji tapi kita tidak layak menghukum

anamizu said...

hemmm moge2 pintu taubat sentiasa terbuka..sama2 kita doakan dia supaya dpt kembali ke jln benar..mesti ada hikmah ape yg berlaku...
subhanallah...

iejjah said...

sedih ble hal mcm nie berlaku...tp apakn daya itu plhan die...urusan die dgn ALLAH....kte hnya mmpu brdoa agr die kmbali kpda asl :}

~syue syada~ said...

bukan dia yg mintak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...