Friday, August 26, 2011

Renungan

Kadang kita meminta pada Allah SWT setangkai bunga yang indah.
tapi, Allah SWT berikan kaktus berduri.
Kita meminta kupu-kupu diberikan ulat.

Kita pun sedih, kecewa bahkan marah!
Namun, kemudian kaktus itu berbunga
indah sekali
dan
ulat itu menjadi kupu-kupu yang cantik.

Itulah jalan Allah SWT,
indah pada waktunya.

Allah SWT tidak memberi apa yang kita harapkan
tapi, Allah SWT memberikan apa yang kita perlukan.
Kadang kita sedih, kecewa, terluka dan putus asa.
tapi, jauh di atas segalanya,
Allah sedang merungkai yang terbaik dalam kehidupan kita.

Agar kita belajar untuk selalu ikhlas dan redha. =)

22 comments:

akoo pae said...

Allah sntiase tau ape yg tbaek utk kite kan =)

Mizfantagiro said...

penuh makna =)

ena_eryna said...

i like this!
allah menguji hambanya.untuk melihat sejauh mana hambanya itu bertakwa kpdnya. :)

Elie Lily said...

sebab tu apa2 hal kena rujuk pada Allah swt..kan Dia Maha tahu.. :)

p/s: selamat hari raya ya.. ;)

cik pha said...

Allah lebih tau ape y selayaknya untuk kita..kita cuma inginkan sesuatu tapi kadanng2 kita tak sedar y kita tak layak untuk memilikinya.

ArulchelseA said...

tk semua apa yg kita mintk akan dapt..kita kena useha jugak..

Fathiah Hamim said...

renung-renungkan dan selamat beramal. hehe

Miz Novexx said...

betul2, tu semua untuk mengajar kita lebih bersyukur ;)

MissCt a.k.a MuqDeq said...

Allah maha mengetahui ap yg perlu utk hamba2nya.. :)

SoLy SoLicious said...

kite merancang, Allah yang menentukan

amranaiman said...

betul2.. insaf sketika.. ingat mengingat la sesama kita =)

Cik Ca'ah said...

:)

IMANSHAH said...

Sebelas bulan kita kejar dunia,
Kita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H

anamizu said...

kita slalu rasa ALLAH x beri apa kita nak..tp sbnrnye ALLAH beri ape yg kita PERLU :)

Liyana Zahim said...

sesungguhnye hikmah DIA sentiasa mendatangkan sentosa.. Waima kte mengharungi seribu satu barzakh, namun kala akhir kte merasa nikmat yg tak terbanding~

Cik Bell said...

tOuching tatkala membaca entri nie..isk3.

Manusia sentiasa nak lebih dan kurang bersyukur..tanpa kita sedari Allah dah memberi apa yg kita perlukan shaja.Allah tahu apa yang terbaik buat hambaNya :)

sleeping_maniac90 said...

nice hehehe

FarhaNezam said...

malangnya ada orang yang buta dan tak nampak hikmah disebaliknya.. mudah2an kita bukan tergolong dalam orang2 macam tu Amin..

::Cik Pija:: said...

terbaik! :)

only Allah knows the best! :)

fadzlynniza said...

ye. alin suka entry ni. btw, thanx fr sharing this. Allsh thu yg trbaik tuk kite. Mungkin ini ujian dari Nya kecewa sekarang, tak bermakna selamanya kecewa kn. =) hee

Aemy Shamy said...

indah :)
mengingatkn sy utk bersyukur dengan apa yg ada..& x boleh merungut.. ^^

tieykah said...

Tapi Allah tidak pernah mengecewakan hamba-Nya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...